Shockwave therapie

Shockwave therapie stimuleert de zelfhelende werking van het lichaam. Dit komt door het toedienen van hoogenergetische golven die met het apparaat voor shockwave therapie afgegeven worden. De fysiotherapeut brengt deze schokgolven met de behandelkop van het shockwave apparaat over op de pijnlijke plek op uw lichaam. Deze golven verplaatsen zich vervolgens door het lichaam naar de locatie van de aandoening.

De afgegeven energie wordt via de behandelkop opgenomen in het pijnlijke weefsel. Hierop reageert uw lichaam door het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel en verbeteren de doorbloeding op de plaats van de aandoening. Beide reacties resulteren in een snel weefselherstel.

Na gemiddeld 4-5 behandelingen is er een duidelijk merkbare of volledige pijnvermindering. De behandeling is veelal mild van aard en duurt zo’n 5-10 minuten. Afhankelijk van u klachten kan dit gecombineerd worden met andere fysiotherapeutische interventies zoals passende adviezen over een adequate wijze van omgang met de klachten, oefentherapie en huiswerkoefeningen. Met shockwave therapie kan regelmatig een injectie of zelfs een operatie voorkomen worden.

“Met elke puls van energie herrijst het lichaam sterker en veerkrachtiger.”

Bij welke klachten helpt shockwave therapie?

Shockwave therapie is geschikt voor de behandeling van een breed scala aan klachten, voornamelijk spier/peesblessures. De toepassing van shockwave blijkt vanuit wetenschappelijk onderzoek effectief te zijn bij onder andere de volgende klachten: Tennis- of golferselleboog, Hielspoor of langdurige pijn onder de voetzool, (langdurige) achillespeesproblemen, Schouderproblemen met of zonder verkalking, Pijn rondom de heup (zijkant van de heup), Pijn rondom de knie (onder de knieschijf)

shockwave therapie

Shockwave therapie maakt gebruik van geconcentreerde geluidsgolven die met behulp van een speciale applicator nauwkeurig worden gericht op het pijnlijke gebied. De behandeling zelf kan enigszins ongemakkelijk aanvoelen, maar is meestal niet pijnlijk. De geluidsgolven dringen diep in het weefsel door en stimuleren de stofwisseling, de bloedcirculatie en de aanmaak van nieuw weefsel. Een sessie duurt meestal 5 tot 10 minuten en vereist geen verdoving of hersteltijd. Afhankelijk van de aard van de aandoening kan de behandeling uit meerdere sessies bestaan.

Resultaat van de shockwave therapie

Het resultaat van shockwave therapie kan opmerkelijk zijn. Patiënten ervaren doorgaans een afname van pijn en ontsteking na enkele behandelingen. De therapie stimuleert het herstelproces en bevordert de weefselregeneratie. Hierdoor kunnen patiënten een verbetering in hun bewegingsbereik, functie en kwaliteit van leven ervaren. In veel gevallen is shockwave therapie een niet-invasief alternatief voor chirurgische ingrepen, waardoor het herstelproces versneld kan worden zonder de complicaties en hersteltijd die bij operaties komen kijken. Over het algemeen kan het resultaat van deze behandeling leiden tot een verhoogde mobiliteit, verminderde pijn en een terugkeer naar dagelijkse activiteiten zonder beperkingen, waardoor het een waardevolle optie is voor patiënten met chronische musculoskeletale klachten.